Særligt hvis du bevæger dig i business-verdenen, har du næsten med garanti hørt PR omtalt. PR står for public relations, altså en virksomheds forhold til offentligheden, og særligt når en virksomhed bliver lidt større kan public relations blive enormt vigtige. Selvom det vigtigste for dig og dine medarbejdere er at lave et godt produkt eller en god service, er det ganske enkelt nok, hvis det ikke også bliver kommunikeret videre til offentligheden på en hensigtsmæssig måde.
Hvad er public relations?
Det er lige præcis det, public relations handler om, hvorfor den rigtige måde at tilgå det på kan variere meget fra virksomhed til virksomhed. For nogle virksomheder kan gode public relations bestå i at lade virksomhedens CEO tale frit på Twitter. Den slags kan dog være katastrofalt i en anden kontekst og bør derfor erstattes af velovervejede meddelelser til pressen. Derfor kan du desværre heller ikke bare læse en bog om public relations og regne med, at du har fanget det hele.
I stedet kan det, i langt de fleste tilfælde, være en god ide at hyre et PR-bureau, der tager sig af den slags. Først og fremmest er sådan et bureau fyldt med mennesker, der har viet hele deres liv til at lære om public relations og hvad der passer bedst til forskellige virksomheder. De har altså en enorm erfaring, de kan trække på, ligesom de har en større arbejdsstyrke, end du nogensinde ville kunne hyre til formålet. Det betyder, at du altid har erfarne PR-folk at trække på, når tingene falder sammen om ørerne på jer. En virksomhed overlever ikke ved at undgå public relations-kriser men ved at tæmme dem bedst muligt.
Få en grundforståelse for public relations
For at kunne hyre et bureau med god forstand på public relations, kræver det dog, at du også kan snakke med. Du kan altså med fordel danne dig et bredt billede af branchen, og hvad kunne passe din virksomhed, før du overhovedet begynder at række ud. Nedenfor følger der derfor et par forskellige ting, man eventuelt kunne gøre for sine public relations, samt lidt om forskellen mellem public relations i klassiske nyhedsmedier vs. digitale medier.
Det kunne for eksempel være udformningen af jeres nyheder og presseevents. Særligt i disse digitale dage drømmer alle om at kunne gå viralt, men det er sjældent nødvendigt. Hvis du udnytter din viden om public relations eller et PR-bureau til at vinkle dem på den rette måde til både den almene forbruger og pressen, er du allerede længere end de fleste. Særligt pressen er stadig vigtig for rigtig mange virksomheder, og deri besår endnu en god grund til at hyre et bureau, der kan tage sig af public relation. Fordi et PR-bureau netop har erfaring på området, er der også så meget desto større chance for, at de har netværk i pressen eller i hvert fald ved, hvordan den virker og kan manipuleres.
I stadig større grad er det dog også de sociale medier og public relations på disse, der spiller en rolle, og her er reglerne helt anderledes. Hvis det er den slags der er vigtigt for jer, bør i finde et bureau med fokus på det. Styrken ved PR er jo netop fleksibilitet.